Bega ik een zonde door anderen niet te vergeven?

23 oktober 2022

Vraag: Is het een zonde om anderen niet te vergeven?

Antwoord:

Allah, de Allerhoogste zegt:

“We hebben de hemelen en de aarde en alles daartussenin niet geschapen, behalve met een doel. En het Uur zal zeker komen, dus vergeef (en wees) genadig. " [Koran, 15:85]

De profeet Muhammed (vzmh)zei:

Allah zal niet genadig zijn voor degenen die niet genadig zijn voor de mensheid.

De grote metgezel, Umar ibn al Khattab (ra) zei:

Iedereen die geen genade toont, zal geen genade worden betoond. Iedereen die niet vergeeft, zal niet worden vergeven. Iedereen die geen vergeving schenkt, krijgt geen gratie of bescherming.

Vergeving is een pijler van de religie en een absolute sunnah van de profeet Muhammed [Shallallahu 'alaihi wa Sallam]. De Profeet Alaihis Shalatu was Salam'] vergaf degenen die hem kwaad deden, lasterden en aanvielen zoals Abu Sufyaan Ibn Harb en Wahshi ibn Harb. Imam al Ghazaali (moge Allah hem genadig zijn) vermeldt dat een van de vromen zei:

“Je moet zeventig excuses zoeken voor de misdaad van je broer. Als uw hart er geen van accepteert, moet u de schuld bij jezelf leggen door te zeggen: “Hoe hard is uw hart! Je broer pleit zeventig excuses, maar je accepteert hem niet! U bent inderdaad degene die de schuld heeft, niet uw broer. " 

Vergeving trekt de vergeving aan van Allah, de Allerhoogste. Niet vergevingsgezind zijn is een middel om afstand te nemen van de genade van Allah, de Allerhoogste. Als iemand niet vergeeft vanwege trots, arrogantie of ijdelheid, dan is dat zondig omdat die eigenschappen absoluut afkeurenswaardig en ontoelaatbaar zijn. Als iemand niet vergeeft omdat ze emotioneel nog niet klaar zijn, moeten ze de intentie hebben om te vergeven en Allah, de Allerhoogste, vragen om hun hart te openen en het met genade te vullen. Het lezen van de verhalen uit het leven van de profeet Muhammed (vzmh) is nuttig bij dit streven. Iemand vergeven betekent niet dat je beste vrienden met hen moet zijn. Vergeving is de fout van een ander mens over het hoofd zien, omdat Allah, de Allerhoogste, hiervan houdt en je vergeving zal tonen. Wat iemand ons ook aandoet, we moeten altijd het principe volgen:

"Hou niet van de foute handeling, maar wel van degene die het doet."

Moge Allah, de Allerhoogste, je belonen voor je verlangen om je in kennis te vergroten. En Allah weet het het best.