Yes, we can!

Denken de mensen werkelijk dat zij met rust zullen worden gelaten, als zij zeggen: “Wij geloven”, en dat ze niet beproefd zullen worden? ((Koran: 29:2))

Mus’ab bin Sa’d verhaalde van zijn vader dat een man zei: “O Boodschapper van Allah! Welke van de mensen wordt het meest ernstig berecht? “De Boodschapper van Allah ﷺ zei:” De Profeten, dan degenen die het dichtst bij hen staan, dan degenen die het dichtst bij hen staan. Een man wordt berecht volgens zijn religie; als hij stevig is in zijn religie, dan zijn zijn beproevingen ernstiger, en als hij zwak is in zijn religie, dan wordt hij berecht volgens de kracht van zijn religie. De dienaar zal worden beproefd totdat hij zonder zonden op de aarde wordt gelaten. ‘ ((Tirmidhi))

Een der meest steeds terugkerende vragen en problemen die we te horen krijgen onder de gelovigen is het thema van de beproevingen die we in ons leven te verwerken krijgen. Ons hele leven draait echter constant om beproevingen en de manier waarop we ermee omgaan. 

Ik heb het zelfs niet over het verdienen van die volgende promotie, je kinderen naar de beste scholen brengen of een halaal manier vinden om je geld te investeren en dergelijke. Deze zijn allemaal van enig belang, maar in vergelijking met meer serieuze uitdagingen en beproevingen verdwijnen ze echter in het niets. 

Ik heb het over het ernstige trauma dat wij, jong en oud, stilletjes ervaren: verlies van echtgenoten en kinderen, slopende ziekten, huiselijk geweld, gebroken gezinnen, geestesziekten, extreme eenzaamheid, de lijst gaat maar door. Hoewel velen tijdens deze processen nog steeds kracht in God vinden, is het resultaat van ons individuele en collectieve trauma steeds meer het tegenovergestelde, afstand van God en een verlies van hoop. 

Sociale media zorgen ervoor dat onze beproevingen slechter lijken. Onze vrienden zijn schijnbaar altijd op restaurant of op vakantie. De eindeloze nieuwscyclus herinnert ons aan constante oorlog en het bijhorende lijden. We zien een toenemende kloof tussen arm en rijk. Het leven lijkt gewoon oneerlijk. Zelfs degenen die als praktiserende moslims zijn opgevoed, vragen zich soms af: “Ik deed alles goed, luisterde naar mijn ouders, ging niet uit, bleef weg van drugs, dronk nooit alcohol. Ik heb zoveel opgegeven om God te plezieren, dus waarom lijd ik? ” Te midden van zoveel pijn, waar vinden we dan troost? 

Velen van ons kregen een mantra te slikken dat als we alleen maar ‘terug zouden keren tot de islam’ en ‘goede moslims zouden zijn’, Allah zal ons verlossen van onze uitdagingen en ons het materiële succes brengen dat onze ooit grote beschaving had verloren. Welnu, er is geen belofte van succes in dit leven! De realiteit is dat Allah Zijn meest geliefde dienaren meer dan wie ook test. Beproevingen nemen natuurlijk vele vormen aan, en rijkdom en gezondheid kunnen net zo goed een test zijn als armoede en ziekte. Maar de sleutel tot tevredenheid is dat we begrijpen dat alles wat op onze weg komt een beproeving is. Dit leven is het verblijf van beproevingen. Dit leven zal moeilijkheid na moeilijkheid zijn, zelfs als we materieel succes ervaren. Ja, er zal onvoorwaardelijk plezier en troost zijn, maar slechts in het komende leven. 

In de woorden van een van mijn leraren: “Islam is niet een staat van zijn. Het is een proces van worden. Dit proces zal ons hele leven duren. Verwacht moeilijkheden, verwacht strijd! doen’. Hoe zullen we dan reageren? Wanneer zullen we onze sterfelijkheid onder ogen zien, hoe zullen we onze Heer ontmoeten? 

Zoals in alle dingen, moeten we troost putten uit het voorbeeld van onze geliefde profeet Muhammad ﷺ. We overzien vaak de ernstige moeilijkheden, velen van deze persoonlijk, die hij tegenkwam in zijn missie. Ja, hij was uiteindelijk triomfantelijk en succesvol, maar als we echt de profeet van God als ons model willen nemen, moeten we mensen zijn die leren volharden. Niemand was meer getest dan de Profeet en niemand reageerde op die testen op een mooiere manier. Allah koos hem boven de hele schepping en zijn beproevingen in zijn persoonlijke leven waren geen straf, maar eerder een middel waarmee hij werd grootgebracht. Moge Gods vrede en zegeningen met hem zijn. 

De moeilijkheden van de Profeet ﷺ in zijn vroege leven en tijdens de Mekkaanse periode van zijn profeetschap zijn bekend. Zijn vader ging dood voordat hij werd geboren. Op zes jaar verliest hij zijn moeder. Op acht jaar, zijn grootvader. Hij verliest zijn zoons in hun kindertijd. De meeste van zijn mensen verwierpen zijn boodschap en maakten hem belachelijk. Ze boycotten zijn clan en dwongen hem in ballingschap. En op het hoogtepunt van deze moeilijkheid verloor hij zijn geliefde vrouw en meest vurige steun, Khadijah raḍyAllāhu 'anha (may Allāh be pleased with her). Na dit alles werd hij gedwongen zijn geboorteplaats te verlaten. 

Maar zelfs in Medina, te midden van een bloeiende gemeenschap en overwinning na overwinning, bleef de Profeet ernstige beproevingen krijgen, velen in zijn persoonlijke leven. Na de glorieuze overwinning van de Slag om Badr keerde hij terug en was er de dood van zijn dochter Ruqayyah. Het volgende jaar verloor hij zijn jeugdvriend en oom Hamza bij Uhud. Het jaar daarna, zijn vrouw Zaynab bint Khuzayma. Snel daarna, zijn neef Abu Salamah. Het volgende jaar moet hij zich verdedigen tegen een belegering van Medina door bijna 10.000 geallieerde vijandige troepen. Het jaar daarop is zijn vrouw ‘Aisha het slachtoffer van een vreselijke lastercampagne. Het volgende jaar, ondanks dat er relatieve vrede en welvaart heerst in Medina na het Verdrag van Hudaybiyah, ervaart zijn huishouden verdeeldheid – waardoor hij een maand in eenzaamheid moet doorbrengen. Hij verliest vervolgens zijn oudste dochter, Zaynab. Toen zijn neef Ja’far ibn Abi Talib, die pas kortgeleden terugkwam uit Abessinië, en Zayd bin Haaritha, die hij opvoedde als een zoon, worden vermoord in Mu’tah. De metgezellen hadden nog nooit de profeet zo emotioneel gezien, wenend toen hij de kinderen van Ja’far en Zayd vasthield. Kort na de verovering van Mekka, hoort hij van de dood de Najaashi van Abessinië die vijftien jaar eerder asiel aan zijn metgezellen verleende en voert hij het begrafenisgebed voor hem uit.  Bij zijn terugkeer uit Tabuk verliest hij nog een dochter, Umm Kulthum. Het volgende jaar verliest hij zijn zoontje, Ibrahim. 

Anas raḍyAllāhu 'anhu (may Allāh be pleased with him) vertelt dat de profeet Ibrahim vasthield terwijl Ibrahim zijn laatste adem uitademde. De ogen van de profeet ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) begonnen tranen te storten. Abdur-Rahman bin ‘Awf raḍyAllāhu 'anhu (may Allāh be pleased with him) zei: “O Boodschapper van Allah, weent u ook?” De Profeet zei: “O Ibn’ Awf, het is genade.” Terwijl hij weende, zei de Profeet, “De ogen zijn tranen en het hart is bedroefd, en we zullen niets zeggen, behalve wat onze Heer behaagt. O Ibrahim! Inderdaad, we zijn bedroefd over het afscheid. ” 

Op 62-jarige leeftijd had de Profeet zes van zijn zeven kinderen begraven. En wat is het antwoord van de profeet? Ja, hij treurde en moedigde ons aan op een gezonde manier te rouwen. Maar geeft hij het op? Verliest hij de hoop? Het tegenovergestelde! Hij neemt nooit afstand en verhoogt alleen maar zijn zekerheid dat Gods belofte waar is. En misschien wel het meest verbazingwekkende van alles, ondanks het ervaren van deze persoonlijke processen, bleef zijn voornaamste zorg altijd zijn ummah! 

Niemand zegt dat we niet mogen klagen. We zouden moeten klagen. Er is een enorm voordeel in gezond klagen. Het beroemde gebed van de profeet na Taa’if, in een tijd van immense strijd en moeilijkheden, is het grootste voorbeeld van de klacht van een dienaar aan hun Heer in een tijd van moeilijkheden. 

O Allah, ik klaag bij U over mijn zwakheid, mijn schaarste aan middelen en de vernedering die ik door het volk ben ondergaan.
O Meest Genadevolle. O Heer van de zwakken en mijn Heer ook.
Aan wie heb je mij toevertrouwd? Naar een afgelegen persoon die mij met vijandigheid ontvangt? Of aan een vijand aan wie u gezag hebt verleend over mijn zaak?
Dus zolang je niet boos op me bent, maakt het mij niet uit. Uw gunst is een grotere verademing voor mij.
Ik zoek mijn toevlucht in het licht van Uw Aangezicht waardoor alle duisternis wordt verdreven en elke zaak van deze wereld en de volgende rechtgezet wordt, opdat Uw toorn of Uw ongenoegen over mij neerdaalt. Ik wens slechts Uw plezier en tevredenheid totdat U tevreden bent.
Er is geen kracht en geen macht behalve door U.

Zoals de Profeet ﷺ heeft aangetoond, klagen we tot God door onze smeekbede om goddelijke hulp. Uiteraard dienen we ook te handelen in het tegenover onrecht dat door andere mensen wordt gepleegd. Als we het slachtoffer zijn van misbruik of geweld, moeten we dit natuurlijk melden bij de juiste autoriteiten en de hulp inroepen van gekwalificeerde professionals. Het punt is niet om simpelweg alles zijn gang te laten gaan en te berusten in zijn problemen en een hulpeloze staat aan te nemen. Het punt is om onszelf eraan te herinneren dat deze wereld een plaats van verdrukking is en dat er geen echt eeuwigdurend plezier is in deze vergankelijke wereld.

Ja, de beproevingen van de profeet zijn meer dan we ons kunnen voorstellen, laat staan ermee omgaan. Allah bereidde de Profeet ﷺ voor op een buitengewoon doel. Wij als gelovigen hebben ook een groot doel en zullen overeenkomstig worden voorbereid. Natuurlijk vragen we Allah nooit om ontberingen. We vragen om gemak, welzijn en voorzieningen maar het is pas wanneer we er heilig van overtuigd zijn dat Allah de leiding heeft en alle zaken regisseert, dat we troost zullen vinden in welke uitdagingen dan ook die op onze weg komen. De profeet wist met absolute zekerheid dat er niets gebeurt behalve door het decreet van Allah, en dat is de reden waarom hij bleef volharden ondanks alle persoonlijke tegenspoed. En een deel van onze zekerheid is dat Allah ons heeft verteld dat niemand van ons meer zal worden getest dan dat we aankunnen. We moeten zekerheid hebben dat Gods belofte waar is. We mogen nooit de hoop verliezen! 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *