Soerah 9 / aajah 111 een diepere analyse

 

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ 

Voorwaar, Allah heeft van de gelovigen hun levens en bezittingen gekocht omdat er voor hen het Paradijs is. Zij strijden op de Weg van Allah, zodat zij doden of gedood worden als een belofte waar Hij Zich aan heeft verbonden, een Waarheid (die staat vermeld) in de Thora, en het Evangelie en de Koran. En wie is zijn belofte meer trouw dan Allah? Verheug jullie daarom over jullie koop die jullie met Hem hebben gesloten. En dat is de geweldige overwinning. 

Introductie

Deze aajah is een voorbeeld van hoe moeilijk het is om de Koran juist te begrijpen zonder sterk te zijn in de taal van de Koran, het Arabisch van de profeet ﷺ en simpel gesteld, de taal die in Mekka destijds gesproken werd door de aanwezige stammen. De aajah heeft heel veel diepgang en grammaticale subtiliteiten die zelfs door een Arabier in deze tijd over het hoofd kunnen worden gezien. Zonder het al te technisch te maken zal ik trachten met de wil van Allah om een duidelijk licht te laten schijnen over deze aajah. 

Deze aajah is door vele mensen misbegrepen of onduidelijk omdat men denkt dat deze in strijd is met de barmhartigheid van het geloof en Allah op zich. Niets is echter minder waar zoals we meteen zullen verduidelijken. 

Deze aajah is zelfs één der mooiste ajaat uit de hele Koran en was destijds een test voor de gelovigen gericht op al het voorgaande dat al geopenbaard was. Voor we verder gaan dienen we ook te zeggen dat de Koran op verschillende manieren gelezen kan worden. Vanuit je eigen standpunt nu, maar in eerste instantie moet je steeds rekening houden met het feit dat de Koran zich in eerste instantie meestal richtte tot de mensen die toen leefden. Dit wil zeggen, de Arabieren destijds, gelovigen, niet gelovigen, joodse stammen en christelijke mensen. 

Het is ook heel belangrijk om steeds te weten:

  1. wie praat (uiteraard Allah, maar in wiens naam?)
  2. wanneer werd dit gezegd, dus het tijdstip van de openbaring
  3. waar zijn de mensen waar het aan gericht is (de plaats)
  4. waarom?

Met andere woorden, zonder al deze informatie kan men moeilijk de juiste context kennen. Als ik praat en mensen die mij kennen zullen dat bevestigen, dan spreek ik ook dikwijls binnen een bepaalde context. Maar mensen die mij niet kennen zullen misschien verontwaardigd reageren. Dit is ook zo met de woorden van Allah. Des te beter men Allah kent, des te beter zal men Zijn woorden kunnen begrijpen en een plaats geven. Op deze manier zal men steeds minder en minder onbegrip of vraagtekens tegenkomen bij de Openbaringen. 

Doel van deze openbaring

  • De motivatie van de moslim
  • Hoe graag wilt men het Hiernamaals?

Analyse van de aajah

  • We zien hier dat er letterlijk de term ‘kopen’ wordt gebruikt. 
  • Wie koopt iets? 
    • Allah is de koper
  • Als er iemand iets koopt dan is er ook een verkoper 
  • In het begin van de aajah wordt onderhandeld over de verkoop
  • Op het einde van de aajah is er de eigenlijke verkoop

  • Vrij simpel, we kennen de koper = Allah
  • Nu zien we wie de eventuele verkopers zijn = De gelovigen

  • Nu krijgen we een eerste opvallend feit, kijk naar de volgorde van wat Allah koopt! 
  • Eerst de levens dan de bezittingen!
  • Klinkt dit niet raar? Bovendien op andere plaatsten in de Koran waar deze woorden ook gebruikt worden zien we steeds net het tegenovergestelde!
    • Eerst bezittingen dan de levens
  • Waarom hebben we hier dan een verschil? 
    • Niet iedereen heeft geld! Of veel bezittingen! 
    • Maar iedereen heeft wel een “anfus” een leven
    • Met andere woorden, Allah is net weer heel barmhartig en rechtvaardig omdat op deze manier iedereen kan meedoen aan de verkoop! Niemand is uitgesloten! 
  • Waarom het tegenovergestelde in de rest van de Koran?
    • Als je iets wilt bereiken in het leven moet je eerst middelen hebben om iets te kopen en geef je niet meteen je leven, waarom zou je anders de aankoop doen? 
    • Een voorbeeld is, de moslims die bedreigd werden door Quraish, ze moesten eerst hun middelen aanwenden vooraleer ze eventueel hun leven konden geven. 
  • Dit is echter een spirituele transactie in deze aajah! 
    • Als Islam jou leven waard is, wat is dan nog de waarde van geld of bezittingen? Dat is immers niet meer dan een gevolg van jou leven! 

  • Allah laat nu weten wat Hij in de plaats zal geven als zij hun levens en bezittingen verkopen aan Hem, namelijk het Paradijs. 

Voorbeeld:

Als ik jou wagen wil kopen omdat ik hem wel interessant en mooi vindt en ik vernomen heb dat je de wagen wilt verkopen dan benader ik jou en zal een voorstel doen. Ik zeg dat ik jou 5000 euro geef. Jij bent echter verbaasd en zegt eerlijk, waarom zou je dat doen? Ik heb de wagen zelf maar 2000 euro betaald! Maar de koper blijft zeggen dat hij dat wilt betalen. Jij denkt, als hij echt niet anders wilt, dan is het maar zo, kan ik nog een wagen extra kopen met dat geld! 

Ergens denk je echter, wat schuilt erachter? En je vraagt de koper waarom hij dat doet en hij zegt, ik biedt jou deze deal aan op één voorwaarde. Ik betaal jou inderdaad meer dan het dubbel maar ik neem de wagen nu mee en ik betaal je binnen een jaar het bedrag. 

Nu begin je zeker te twijfelen, je zoekt andere kopers maar die bieden duidelijk veel minder dan het eerste aanbod en veel minder dan de aankoopprijs! De vraag die zich stelt is dus, cash of krediet? Nu boter bij de vis, of veel later maar dan wel ook veel meer. Wat doen de meeste mensen in dit geval? Ze nemen de cash! Als je iets tweedehands verkoopt vertrouw je geen cheques of rare constructies maar wil je boter bij de vis! 

Vergelijking

  • Wat wilt Allah van ons? 
    • Onze levens en onze bezittingen
  • Wanneer wilt Allah het van ons? 
    • Meteen, zo snel mogelijk!
  • Wanneer worden wij ervoor vergoed? 
    • In het Hiernamaals!

Wat? Ook dat nog? Ik moet alles geven maar moet zolang wachten op de vergoeding? 

Voorbeeld 2:

  • Allah koopt dus van ons > levens en bezittingen
  • Wij kopen ook van hem > in ruil kopen wij een plaats in het Paradijs

Een plaats waar je kan leven voor eeuwig, je woont in een paleis, … Je kan het dus vergelijken met de aankoop van vastgoed. Ik krijg de kans om een prachtig huis te kopen. De verkoper beschrijft het vaag maar het is een enorme eigendom! Maar de verkoper zegt, je krijgt de sleutels pas jaren later. Je begint nu te twijfelen natuurlijk. Dit lijkt oplichterij. Je vraagt of je het dan minstens eens in het echt kan zien. De verkoper zegt, neen je kan het niet zien, je moet me geloven op mijn woord. Als je wilt, kan ik het beschrijven zegt de verkoper. Prachtige tuinen, rivieren, paleizen en veel meer. Kan ik echt geen foto ervan zien? Neen, je moet me geloven. 

En ik moet nu alles betalen? Ja je moet nu alles betalen! Wanneer krijg ik het dan eindelijk te zien, ik moet toch ergens een datum weten? Wel, je krijgt het te zien als je begraven bent! Dit is de realiteit van deze deal met Allah! Indien je zo een voorstel zou krijgen, van eender wie, zelfs de meest betrouwbare verkopers, dan nog zou je er niet op ingaan! 

Denk nu aan je niet gelovige collega op het werk die je vraagt waarom je al die inspanningen doet? En heel het jaar door bidden, 5 keer per dag en meer. Wat krijg je ervoor terug? Jij zegt, het Paradijs! Hij zegt, hoe kan jij dat weten, heb je het al gezien dan? Je zegt, neen dat hoeft niet, het is een belofte van Allah! En dat is genoeg voor jou? Ja dat is meer dan genoeg voor mij! En wie heeft jou dat verteld? Wel zal ik je vertellen over de Boodschapper van Allah, Muhammad ﷺ ? Dus een andere persoon heeft het verteld die het zelf ook niet gezien heeft? Wel eigenlijk wel, hij heeft er een glimp van mogen zien. Is dat zo? Jazeker! Vertrouw je deze man wel? Ja natuurlijk! En waarom? Omdat hij de Boodschapper van Allah ﷺ is! 

Conclusie

Heel deze aajah  gaat over mijn, jou en iedere gelovige zijn vertrouwen in Allah! Het gaat over wat jij en ik en velen doen tijdens Ramadan maar dan alleen maar een bepaalde tijd van de dag en één maand lang. Dingen die leuk zijn opgeven omwille van Allah! Hoe zou je ooit je leven kunnen geven voor Allah als je nog niet een beetje drank en voedsel kan opgeven voor een korte tijd? Deze aajah gaat gewoon over hoe wij ons leven willen leiden! 

  • Ben je bereidt om feestjes en discotheken en drank en losse relaties op te geven omwille van Allah?
  • Ben je bereidt om wereldse zaken ondergeschikt te maken aan de hoogste prioriteit? 
  • Al die grote zakenlui die heel veel geld maken maar plots inzien dat het leven meer is dan dat! 
    • Maar tegelijk zijn er meer die het nooit inzien en ze verspelen hun leven aan het vergaren van bezittingen die  uiteindelijk van geen enkele nut zijn in hun graf! 
  • Maar dit inzien vraagt heel veel geloof! 
  • De gelovige verwacht nooit iets terug van wereldse beloning, geen boter bij de vis maar weet dat de beloning op hem wacht bij Allah! 

  • De verkoop is nu een feit. Je hebt je leven verkocht. 
  • Wat is dan het probleem om eventueel te strijden met je leven wanneer dit nodig zou zijn? 
  • Bovendien, je hebt je leven verkocht, het is dus niet meer van jou! 
  • Eigenlijk heb je jouw leven verkocht aan degene die het jou gegeven heeft … 
  • Het is alsof ik jou iets geef van hele grote waarde, je moet er niets voor betalen, je kan het een lange tijd gebruiken en dan zeg ik plots, weet je wat? Ik koop het terug! Maar het was van mij! 
    • Bovendien ga ik je later iets veel beter geven dan dit! Andermaal de onwaarschijnlijke barmhartigheid van Allah!
  • De aajah is niet meer dan zich spiritueel voor te bereiden op het ultieme, namelijk de dood! 

  • Allah geeft nu een ultiem voorbeeld dat bovendien binnen de context van de situatie toen volledig gepast was! 
  • Wat is het allermoeilijkste voor de mens om op te offeren? 
    • Uiteraard letterlijk zijn leven!
  • Maar dit is soerah At-Tawbah! Een der grootste thema’s is het voeren van strijd omdat de moslims bedreigd werden met hun leven! Dus moesten ze bereidt zijn om zich te verdedigen en bij het voeren van strijd daar hoort nu eenmaal doden of gedood worden bij! 

  • Allah verwijst daarom nu meteen naar Zijn belofte! 
  • Hij zegt: “haqqan” = het is de absolute waarheid waar geen twijfel over bestaat!
  • En bovendien zegt Allah dat Hij het altijd beloofd heeft! Je vindt het al terug in de voorgaande Boeken en is dus niet uniek aan de Koran maar een bevestiging! 

  •  Hier is het mooie dat Allah spreekt in de 3de persoonsvorm! “wa man awfaa” 
    • Niet “wa in afajtum of intufu” 
    • “awfaa” is “wie dan ook”, dus wie dan ook die doet wat afgesproken was in de deal … 

  • Allah is zo blij met degenen die aan Hem verkocht hebben dat Hij hen onmiddellijk feliciteert! 
  • Wees maar meteen blij met wat je hebt verkocht, wat je in de plaats zal krijgen is zoveel beter! 
  • Let op dat er nu een switch is in de aajah! 
    • Allah spreekt niet meer over hen maar nu tegen hen! 
    • Deze switch in een aajah noemt men ‘taqrieb’, Allah nadert als het ware.  
    • Allah is zo blij dat Hij als het ware nu naar deze gelovigen toekomt en hen persoonlijk feliciteert! 
  • Voor wat? Voor deze wederzijdse verkoop ‘baaja’tum bihi’ 
  • Tot slot wijst Allah op het logische feit dat zij de overwinnaars zijn! 

Eindconclusie

  1. Als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat De Koran steeds moeilijker te begrijpen zal zijn vanuit vertalingen.
  2. Wat we ook leren hieruit is dat context het allerbelangrijkste is.
  3. Tevens merken we op dat er samenhang is in een soerah. Het is niet correct om één enkele aajah eruit te pikken die juist te interpreteren zonder dat men de voorgaande ajaat goed kent en de ajaat erna.
  4. Als voorbeeld hiervan kan ik als tip geven dat als je aajah hierna leest (9:112) dat Allah dan de kwaliteiten vernoemd van die mensen die deze verkoop zijn aangegaan.
  5. Ieder woord heeft een verband met het volgende
  6. iedere soerah heeft een verband met de vorige
  7. iedere aajah met de volgende
  8. ieder begin van een soerah met het einde
  9. Wij weten nooit alles en ontdekken steeds nieuwe zaken! 
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *