Nabie & Rasoel

 

Waarschijnlijk heb je beide wel al eens gehoord en vooral als het over de profeet Muhammad Hgaat. Maar wat is nu eigenlijk het verschil? Is er een verschil? Waarom de ene keer ´nabie´ en de andere keer ´rasoel´? 

 

Een profeet wordt nabie genoemd en is iemand die openbaring ontving van Allah C in de vorm van Goddelijke instructies. Als hij vervolgens specifiek wordt opgedragen om deze Goddelijke instructies aan specifieke mensen over te brengen en te verspreiden, dan wordt hij ook een boodschapper, een rasoel genoemd.  Als hem niet wordt geboden om een ​​specifieke boodschap over te brengen, blijft hij alleen een profeet (nabie). Dus volgens de sterkste opvatting is elke boodschapper een profeet, maar niet elke profeet is een boodschapper. 1Sharh Jawhara al-Tawhid, al-Sawi

De verschillende betekenissen voor Profeet en Boodschapper komen voort uit het verschil in connotatie van de twee woorden in het Arabisch, en hoe ze worden gebruikt in de Koran. Er zijn ook meningen dat beide woorden dezelfde betekenis hebben, of dat een boodschapper algemener is dan een profeet, omdat engelen ook boodschappers worden genoemd, maar dit zijn niet de sterkste meningen. 

We zullen nog eens even het woord ´nabie´ ontleden vanuit het oogpunt van Dr. Alan Godlas die in een commentaar op Lisaan al-‘Arab zei: ‘De letterlijke betekenis van het Arabische woord ´nabie´, hoewel verwant aan het Hebreeuwse’ nabi ‘en’ navi ‘, een etymologie gegeven door de grammaticus, Shaykh al-Kasaa’i is dat het oorspronkelijk de betekenis heeft van, ‘pad’, ‘tarieq’. Anbijaa is het meervoud van nabie. De anbijaa zijn dus als het ware paden van begeleiding. ” Shaykh Abu Mu’adz an-Nahwi zei: ‘Ik hoorde Arabieren zeggen, ‘Leid me op de nabie’, wat ‘op het pad’ betekent. ”

Wa as-Salaam,

Moge Allah Ta’aala vrede en zegeningen zenden over het zegel van de profeten, Muhammad ibn Abdullah, en over al zijn profeten en boodschappers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *