Het “Nee” syndroom

Veel moslims groeien op in een sfeer waar ze constant het woord “nee” horen. “Nee, dat kun je niet doen”, “nee, dat kun je niet eten”, “nee dat kun je niet zien / er naar luisteren / dat aanraken”. Vervolgens is de kans groot dat ze tijdens hun jeugd, een heel belangrijke fase, ook nog eens naar een “nee centrum” worden gestuurd. Wat bedoel ik daarmee? De plaatselijke moskee die ook besmet is met het “nee syndroom”. Natuurlijk zijn er grenzen nodig in het leven, maar wat gebeurt er als we ons volledig daarop concentreren? Wanneer we constant worden herinnerd aan wat ons verboden is te doen, ontwikkelen we een relatie met God die gebaseerd is op angst en bezorgdheid. Psychologisch ontwikkelt zich een zelfvernietigende trend, een trend van angst voor straf, zorgen over naar de hel gaan en een constant schuldgevoel dat de vreugde van Gods aanwezigheid en zegeningen in ons leven overwint. Sommige van onze broeders en zusters hebben vanwege deze trend een ernstige obsessief-compulsieve stoornis ontwikkeld. Het is constant in een droevige en aldus gevaarlijke staat zijn. Er zijn gevallen bekend van moslims die een uur bezig zijn met hun kleine wassing voor het gebed, die daarna hun gebeden ook telkens opnieuw doen en zo al hun tijd zien voorbijgaan omdat ze angst hebben dat hun gebeden niet aanvaard zijn vanwege hun verkeerde indruk van Allah D als krachtig en veroordelend. Psychologen spreken over het hoog aantal moslims die ze zien als gevolg van deze mentaliteit. Moge Allah D ons helpen.

Een van de manieren waarop deze mensen geholpen kunnen worden is om hen te vragen hun perceptie van de islam te herzien en dit als als een “Ja religie” opnieuw in te kaderen. Alles is standaard halal (toegestaan) behalve wat haram is gemaakt. Islam is niet alleen een religie van regels en ontberingen. We moeten kijken naar de ‘ja’-kant, de pluskant, de zegeningen en gaven die Allah ons heeft gegeven. Islam is een pad dat veel meer geeft dan nodig is.

Denk hier eens over na: We krijgen 24 uur per dag en er wordt van ons verwacht dat we ongeveer 25 tot 30 minuten van de dag doorbrengen met contact met onze Schepper door middel van gebeden. Dat is 1,7% van de dag in gebed. De rest is onze tijd. We hebben twaalf maanden per jaar. Slechts één maand per jaar vraagt Allah E ons om zelfdiscipline te beoefenen door te vasten en ons te concentreren op zijn aanbidding. Door dit vasten krijgen we nog steeds te eten en te drinken bij zonsondergang en krijgen we fysieke en psyché-spirituele voordelen. Dat is 92% procent van het jaar dat we nog kunnen eten wanneer we maar willen. Ja, Allah E vraagt ons om ongeveer 2,5% van onze rijkdom te geven aan mensen in nood, die minder bevoorrecht zijn dan wij. Maar u kunt nog steeds ongeveer 97,5% van uw vermogen behouden. Als we financieel en fysiek in staat zijn, roept Allah F ons op om slechts één keer in ons hele leven een pelgrimstocht naar Mekka te maken, in ruil voor zijn vergeving! Niet één keer per jaar, niet één keer in de tien jaar, maar één keer in ons hele leven. Als je 80 jaar oud bent, kost het uitvoeren van één hadj slechts ongeveer 0,017% van je tijd. We kunnen alles eten en drinken, behalve een paar dingen die schadelijk voor ons zijn: varkensvlees, alcohol en carnivoren zoals leeuwen, tijgers en beren, die sowieso geen algemene voedselbron voor mensen zijn. Anders dan dat, kunt u genieten van allerlei soorten voedsel en drank.

Er zijn nog veel meer voorbeelden die aantonen dat islam een ‘ja-religie’ is. De Profeet Muhammed ﷺ zei ‘ja’ op bijna alle verzoeken die op zijn pad kwamen, evenals mensen vergeven en geduld hebben tegenover wangedrag. Flexibiliteit en tolerantie voor de cultuur en gewoonten van anderen. Laat iedereen vrij om de oproep tot islam op zijn eigen tijd te accepteren of te weigeren, zonder oordelen te vellen! Help anderen en geef ondersteuning waar je kan. Wees optimistisch, vriendelijk en geef mensen jou glimlach. Er is zelfs gezegd dat als de ‘nee’ in de shahada niet bestond (er is geen andere god dan God), de profeet ﷺ het woord misschien nooit zou hebben gebruikt.Ik moedig je aan om je perspectief te herformuleren en je eigen lijst te maken van hoe islam meer geeft dan nodig is. Focus op wat islam meer biedt dan wat het verbiedt. Laten we teruggaan naar deze ‘ja’-mentaliteit. Laten we de gaven en de zegeningen erkennen en alles waarderen wat Allah ons heeft geschonken. Laten we ons met liefde tot Allah wenden. Laten we bidden omdat we dat willen en niet omdat we moeten. Laten we vreugde vinden in het bestaan en ons verheugen en uitkijken naar het moment dat we onze Heer zullen ontmoeten!

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *