Geen enkele goede daad is klein!

 

Het is geweldig hoe Allah goede daden telt! Zelfs een glimlach wordt als een goede daad beschouwd. Goed doen in ons dagelijkse leven is de kern van de islamitische ethiek. En als beheerders op Gods aarde, is het essentieel voor ons om van de aarde een betere plek te maken door zelf betere personen te worden. Dit helpt zeker om onze persoonlijkheid en ons doel in dit leven vorm en zin te geven. Het zijn onze goede daden die met ons meegroeien en ons volgen, zelfs nadat we sterven! Het zijn onze goede daden die ons ten goede zullen komen in dit leven en in het hiernamaals en het is de manier waarop we het plezier van onze Heer winnen.

Onze goede daden kunnen zo simpel zijn als een glimlach of het kan iets enorm zijn als de bouw van een moskee. Goede daden doen is voor iedereen, voor de rijken en de armen, voor de jongeren en de ouderen, voor de zieken en de gezonde mensen, voor de capabele en onbekwame. Er is dus geen excuus! Geen enkele goede daad is eigenlijk klein. De profeet Muhammad H zei:

Kijk niet neer op een goede daad hoe klein die ook mag lijken, ook al is het uw ontmoeting met uw (moslim) broeder met een opgewekt gezicht. (Muslim)

 

Geen goede daad is eigenlijk klein. Elke goede daad met een groot hart is nooit verloren. Zelfs door je glimlach kun je iemand geluk brengen zonder dat je het weet en stel het niet uit! Koningin Zubaydah, echtgenote van Kalief Haroen Ar-Rashied, reisde naar Mekka om Hadj te verrichten. Het werd haar duidelijk dat Mekka geconfronteerd werd met een watertekort. Dus maakte ze een keten van bronnen die water voorzagen voor moslimpelgrims langs de route van Bagdad naar Mekka en Medina. Het werd ter ere van haar de ‘Darb Zubaydah’ genoemd. Ze zag later in een droom waarin ze zei: “Allah vergaf mijn zonden, niet vanwege de waterbron die ik maakte, maar vanwege de extra eenheden die ik ’s nachts bad.” We weten immers nooit met welke daad Allah onze zonden zal vergeven.

Onze daden lijken misschien klein en plaatselijk, maar ze leveren mogelijk grote beloningen op. Stel dus nooit een goede daad uit. Je ziet een tak van een boom in het midden van de straat, aarzel niet om deze te verwijderen, misschien is het deze geaccepteerde daad waarmee je Allah zult ontmoeten op de dag des Oordeels. Zeg een goed woord tegen iemand, vervul zijn behoeften, verlicht zijn pijn, wees een luisterend oor, een helpende hand, misschien zal dit je Gods vergeving schenken.De profeet Muhammad G zei:

“Wie de behoeften van zijn broeder vervult, Allah zal zijn behoeften vervullen en wie de problemen van zijn broeder verwijdert, Allah zal een van zijn problemen verwijderen op de Dag der Opstanding, en wie de schuld van een moslim verdoezelt, Allah zal zijn schuld verbergen op de dag van de opstanding. (Al-Bukhari en Muslim)

 

Moge Allah al onze goede daden aanvaarden.
Amien.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *