Laster met betrekking tot het gezin

Het doel van het huwelijk

Het huwelijk in islam is een aanbevolen zaak. Wanneer het gebaseerd is op de islamitische principes zal de moslim er rust in kunnen vinden. Het zal bijdragen tot het bewaren van iemands kuisheid en het uitbreiden van de moslimgemeenschap.

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Q: 30:21// “En tot Zijn tekenen behoort dat Hij uit jullie midden echtgenotes voor jullie heeft geschapen, opdat jullie rust bij hen vinden. Hij heeft liefde en barmhartigheid tussen jullie aangebracht. Daarin bevinden zich zeker tekenen voor een volk dat nadenkt.”

Laster en het huwelijk

Een van de doelen van de duivel is het doen mislukken van een huwelijk. Net zoals laster broederschap kan stuk maken, is dit ook mogelijk bij een huwelijk. Maar al te vaak komen huishoudelijke problemen tot stand nadat er door derden werd geroddeld of gelasterd.

Wanneer we naar de levensloop van de profeet, vrede zij met hem, kijken merken we op dat ook hij niet gespaard bleef voor laster. In de Koran lezen we m.b.t. dit feit de volgende verzen:

إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ

“Degenen die de laster hebben geuit behoren tot een groep uit jullie midden. Denk niet dat dit slecht is voor jullie. Nee, het is juist goed voor jullie. Ieder krijgt wat hij aan zonde heeft verdiend. En degene van hen die het meeste op zijn geweten heeft, hem wacht een geweldige bestraffing.”

لَوْلا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ

“Waarom dachten de gelovige mannen en de gelovige vrouwen zodra zij dit hoorden, niet uit zichzelf het goede en zeiden zij niet: “Dit is duidelijke laster?”

لَوْلا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُولَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ

“Waarom hebben zij geen vier getuigen naar voren gebracht? Aangezien zij geen getuigen hebben meegebracht, zijn zij in de ogen van Allah leugenaars.”

وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

“En indien de gunst van Allah en Zijn genade, zowel in de wereld en in het hiernamaals, er niet voor jullie waren geweest, dan zou een geweldige bestraffing jullie treffen vanwege (het geroddel) waaraan jullie je te buiten zijn gegaan.”

إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ

Toen jullie het met jullie tongen voortbrachten en met jullie monden datgene hebben uitgesproken waarover jullie geen kennis bezaten, en jullie het als iets onbeduidend beschouwden, terwijl het bij Allah een enorme (beschuldiging) is.”

وَلَوْلا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ

“Hadden jullie maar gezegd, toen jullie het hoorden: “Het past ons niet om daarover te spreken. Verheven ben Jij! Dit is vreselijke laster.”

يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

“Allah vermaant jullie nooit tot iets dergelijks terug te keren, indien jullie gelovigen zijn.”

وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

“Allah maakt de tekenen aan jullie duidelijk. Allah is Alwetend, Alwijs.”

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لا تَعْلَمُونَ

“Degenen die ervan houden dat verdorvenheid zich verspreid onder degenen die geloven, voor hen is er een pijnlijke bestraffing in deze wereld en in het hiernamaals. Allah weet, terwijl jullie niet weten.”

وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّه رَؤُوفٌ رَحِيمٌ

“En indien de gunst van Allah en Zijn genade er niet voor jullie waren geweest, en indien Allah niet Meedogend en Genadevol was geweest, (hoe zou dan jullie toestand zijn?)”

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

“O jullie die geloven, volg de voetstappen van de satan niet. Wie de voetstappen van de satan volgt, hij (de satan) beveelt het onzedelijke en het verwerpelijke. Indien de gunst van Allah en Zijn genade voor jullie er niet waren geweest, dan zou niemand van jullie ooit zuiver zijn geweest. Maar Allah zuivert wie Hij wil. Allah is Alhorend, Alwetend.”

Deze verzen werden geopenbaard naar aanleiding van de gebeurtenis rondom de moeder der gelovigen Aicha, moge Allah tevreden zijn met haar. Dit gebeuren staat gekend als de gebeurtenis van de laster (al ifk). Aicha vergezelde de profeet, vrede zij met hem bij een expeditie. Tijdens deze reis dwaalde zij onopzettelijk af van de profeet en de groep waarmee hij reisde en bleef alleen achter in de woestijn. Enige tijd later kwam er een metgezel voorbij de plaats waar zij zat en deze herkende haar. Zijn naam was Safwan ibn al Mu’atal en hij reisde alleen. Deze metgezel liet onze moeder op zijn kameel zitten en bracht haar terug tot bij de groep.

Na deze gebeurtenis begonnen de hypocrieten te roddelen en te lasteren over hetgeen zij hadden waargenomen. Deze laster verspreidde zich al snel onder de moslims. De vrouw van onze geliefde profeet, vrede zij met hem, werd verdacht van overspel. Deze verdachtmakingen kwetsten de profeet enorm waardoor dit merkbaar was in zijn gedrag. Door de spanningen en afstandelijkheid van de profeet vroeg Aicha, moge Allah tevreden zijn met haar, om voor een bepaalde periode bij haar ouders in te trekken.

Deze situatie duurde een maand tot de profeet haar bezocht en naast haar ging zitten. Hij zei: “Aicha, dit en dit nieuws bereikte mij. Als je onschuldig bent zal Allah je onschuld bewijzen. En als je toch een zonde zou hebben verricht, toon berouw want Allah aanvaard het berouw van de dienaar wanneer hij zijn zonde erkend en berouw toont.” Aicha antwoordde: “Jullie hebben dit over mij gehoord tot jullie het begonnen te geloven. Als ik zeg dat ik onschuldig ben, en Allah weet dat ik onschuldig ben, zullen jullie mij niet geloven. En als ik zeg dat ik schuldig ben, zeg ik iets wat niet waar is. En Allah weet dat ik niets heb gedaan dus zeg ik wat de vader van de profeet Yusuf zei: “Daarom is geduld het best, En Allah is het die om hulp gevraagd wordt bij wat jullie beschrijven.” (Q: 12:18)

Nadat zij deze woorden zei wist zij dat Allah op de hoogte was van haar onschuld maar zij had nooit kunnen denken dat Hij verzen ging openbaren die haar onschuld zouden bewijzen. Vervolgens begon de profeet, vrede zij met hem, te zweten en werd er aan hem vers 11 tot en met 21 uit het vierentwintigste hoofdstuk geopenbaard die haar onschuld aantoonden.

Deze verzen zijn tevens ook een waarschuwing voor iedere lasteraar. Allah belooft degenen die verdorvenheid door middel van laster, roddel of eender welke vorm verspreiden onder de gelovigen een pijnlijke bestraffing!

“Degenen die ervan houden dat verdorvenheid zich verspreid onder degenen die geloven, voor hen is er een pijnlijke bestraffing in deze wereld en in het hiernamaals. Allah weet, terwijl jullie niet weten.”

Hij beveelt de gelovigen ook om de voetsporen van de satan niet te volgen. Satan heeft veel ervaring en geduld. Hij misleidt velen door hen stapsgewijs te laten dwalen. Enkel de bezitters van verstand en met het waar geloof weten aan zijn listen te ontkomen. Deze gelovigen werden namelijk begunstigd door Allah, de Verhevene, met de juiste leiding.

“O jullie die geloven, volg de voetstappen van de satan niet. Wie de voetstappen van de satan volgt, hij (de satan) beveelt het onzedelijke en het verwerpelijke. Indien de gunst van Allah en Zijn genade voor jullie er niet waren geweest, dan zou niemand van jullie ooit zuiver zijn geweest. Maar Allah zuivert wie Hij wil. Allah is Alhorend, Alwetend.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *